Sound of David komt met nieuwe videoclip: ‘Vrede’

Deze week komt de single Vrede van Sound of David uit. De single verschijnt als eerste in een reeks van videoclips op YouTube. Aan de hoopvolle en perspectief biedende pianoballad werkten, naast Rik Marius (zang), cellist Luca Genta en gitarist Marijn Walraven mee.

Zanger en pianist Rik Marius omschrijft Vrede als een rustig, melodieus en tijdloos luisterlied. “Als je vrede kan vinden terwijl er geen reden toe is wanneer je naar de omstandigheden kijkt, dan heb je echt vrede die standhoudt. In de tijd dat ik dit liedje schreef was ik daar denk ik naar op zoek. Het is als het ware een manier om tegen jezelf te zeggen: ‘Sta op, mijn ziel, wees niet bevreesd. De vrede van God is nooit onbereikbaar geweest’. En in het tweede deel van het refrein: ‘Een toekomst is beloofd, nog mooier dan je gelooft’.”

“Ik vind het mooi om mijn gevoel te leren om zich alvast te richten op hetgeen wat God belooft,” vertelt Rik. “Hoe mijn omstandigheden ook zullen zijn. Ik zie het als een kans om mij door die waarheid te laten raken in mijn dagelijkse leven. Zodat ik nu al een stuk van de hemel kan proeven.”

Eerlijk voor God
Rik: “Ik vind het ook mooi om met muziek iets te verwoorden dat emoties raakt bij een ander. Met woorden alleen kun je al heel goed communiceren. Maar met muziek erbij heb je de mogelijkheid om nog dichterbij te komen. Het is een voorrecht om als zanger en muzikant een snaar te raken bij jezelf en bij de ander. Als dat gebeurt, is dat super tof.”

De muziek van Sound of David heeft veel weg van de psalmen. David, de Psalmdichter, schrijft met zijn muziek over zijn vreugde en vast vertrouwen in God, maar is ook eerlijk over zijn vragen en teleurstellingen. David is een inspiratiebron voor de liedjesschrijver. Rik: “Zo wil ik mijn muziek laten klinken.”

Wat is je visie, jouw droom?
“De huidige coronatijd kent veel uitdagingen. Ik weet niet waar de toekomst naar toe zal gaan. Te midden van alles wat er om ons heen gebeurt, wil ik het perspectief van God bewust in het centrum van mijn gedachten plaatsen. Het helpt me om m’n gedachten groter te maken dan mijn eigen kleine wereld. Het verhaal van Jezus en de storm op het meer is daar een mooi voorbeeld van. Wanneer de boot dreigt om te slaan, is iedereen in paniek. Het enige wat ze nog kunnen zien is het gevaar dat zich letterlijk voor hun neus afspeelt. Jezus zit in precies dezelfde storm, met hetzelfde gevaar als de anderen in de boot. Maar Hij heeft een groter perspectief, waardoor Hij heel anders reageert: ‘Waarom zijn jullie bang?’ Om dat perspectief en die innerlijke vrede in je leven mee te dragen is goud waard.”

Rik haalt ter illustratie zijn eigen leven aan. Hij heeft zijn eigen storm meegemaakt met zijn gezondheid. Dat had een stevige impact op werk en privéleven. Andere mensen die hij kent, hebben met vergelijkbare gezondheidsproblemen, God vaarwel gezegd. “Ik heb vaker gebeden, ‘God, houd me vast. Ik heb geen idee wat ik allemaal ga tegenkomen in m’n leven. Maar ik wil tot de conclusie blijven komen dat U de bron van mijn leven bent’.”

Hoe ziet dat er voor jou uit, dat God de bron van je leven is?      
“Jezus zegt: als je mij volgt, dan zul je nooit meer dorst hebben. Waar gaat het in het leven dan om? Niet om hoeveel mensen van mij gehouden hebben, hoeveel ‘anderen’ mijn dorst hebben gelest, mij waarderen, of zien staan. In plaats daarvan gaat het er denk ik om dat ik zoek naar wat het betekent te geven om anderen en van God te houden. Dat kan niemand ooit van je afnemen.”

Rik vervolgt: “Jij bent naar Gods beeld gemaakt. Ik ook. Dat betekent dat er een ongekende potentie in ons zit om dat beeld te laten zien. Die potentie wil ik in mezelf en in anderen naar boven zien komen. Ik vind het mooi om dat te kunnen doen door de muziek die ik maak.”

Over Rik
Muziek zit er al van jongs af aan in bij Rik. Hij schrijft zijn liedjes bijna altijd achter de piano waar hij op tienjarige leeftijd mee begon. Toch ziet Rik zichzelf in de eerste plaats niet zozeer als zanger-muzikant maar als iemand die de ander in contact wil brengen met God. Sound of David is een van de projecten van stichting Connect21, die als doel heeft het hart van mensen te verbinden met God.

Sound of David maakt muziek geïnspireerd door het voorbeeld van de psalmen. David maakt gebruikt van muziek als een spiegel voor je innerlijk. Alle gevoelens en emoties van verdriet en vreugde, hoop en wanhoop, angst en opluchting, wraak en vergeving, klacht en het roemen van God komen erin naar voren. Psalmen helpen ons om eerlijk voor God te verschijnen. Ze helpen ons in verbinding met God te blijven. (www.soundofdavid.nl)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *